Pernille Kapper Williams

Makeup i det gamle kølerum på havnen

Kunst har mange former og udtryk, ‘white cube’ er et af dem. Betegnelsen opstod blandt abstrakte malere i begyndelsen af det 20. århundrede og genopstod i 1993 i London, da Jay Jopling åbnede galleriet ‘White Cube’ i Duke Street.  Loft og vægge var hvide, gulvet ubehandlet rå beton. Al opmærksomhed til kunsten, tak.

Pernille Kaper Williams bruger samme greb i udstillingen ‘Since you’re here’, som åbnede fredag i Galleri Sol på havnen i Nexø.

– Jeg prøver at skabe en rumlig oplevelse i det her gamle kølerum, siger hun, og peger på de tre ventilatorer på endevæggen, det slidte betongulv og de bulede vægge.

– Det at placere et objekt i et rum er en stor del af min praksis.

Pernille Kaper Williams betegner selv de fire cirkler, som er ophængt på væggene, for billeder i mol. De er malet med makeup-farver, som har været hendes foretrukne udtryksmiddel de seneste fem år, og der er mange flere hvor de kommer fra.

Men kunstneren traf et valg i dagene op til åbningen.

– Jeg valgte at reducere ophængningen, fordi jeg har ønsket at skabe et samspil med det eksisterende, forklarer den 47-årige kunstner, der er uddannet på Städelschule i Frankfurt am Main.

Det eksisterende er udover selve kølerummet havnen og havnens historie, som Pernille Kapper Williams har sat sig grundigt ind i under arbejdet med værkerne. Og det er, som galleriet selv, en fortælling om nedgang og forfald. Rummet, der nu danner rammen om kunstudstillinger, blev tidligere anvendt som kølerum på den lokale fiskeauktion. Men det er mange år siden, fiskeriet i Østersøen kollapsede, og kølerummet har stået ubrugt hen i årtier.

Historien rammer ind i et af Pernille Kaper Williams’ yndlingstemaer: Materialets forgængelighed som spejling af virkelighedens samme.

– Jeg forsøger at skabe en stemning omkring den gamle havn. Uden at romantisere, siger hun. Derfor er de fire cirkler malet i mørke farver. Et svagt glimt af perlemor får liv, når døren ud til kajen åbnes og lyset strømmer ind. Men man ved aldrig hvor længe det holder.

“I 1970’erne og 80’erne var Nexø havn fyldt med fiskekuttere. Alt imens Sverige og Sovjetunionen diskuterede, hvor deres interne søgrænser skulle gå, fiskede bornholmerne løs i Østersøen. Men efter Danmarks indmeldelse i EF i 1973 blev nye kvoter indført for at bremse den artsudrydning, der var ved at tage fart som følge af overfiskeriet – og snart var de gyldne fiskedage på Nexø havn endegyldigt forbi. I dag er der kun ganske få kuttere tilbage, og havneområdet er på vej ind i en ny fase. I de gamle industribygninger kan man nu stå på skateboard eller købe take-away – og Sol, som tidligere var kølerum på den lokale fiskeauktion, er nu en platform for skiftende udstillinger af samtidskunst”.

Fra kataloget

Udstillingen kan ses i åbningstiden (fredage 15–17 samt lørdage og søndage 12–15) eller efter aftale. Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond og Kunst- og Kulturhistorisk Råd (Bornholms Regionskommune).

Pernille Kapper Williams (f. 1973) tog i 2006 afgang fra Städelschule – Staatliche Hochschule für Bildende Künste i Frankfurt am Main, og bor og arbejder i dag i København. Pernille Kapper Williams har udstillet i ind- og udland og har bl.a. modtaget Städelschules Afgangspris og Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat. Kapper Williams står desuden bag @dengodelangeliste, som er et digitalt værktøj, der skal øge synligheden af kunst skabt af herboende kvindelige billedkunstnere.

I 2021 er hun aktuel med en soloudstilling på Die Raum i Berlin.

  • Facebook